Tips: zo blijft je huishoudboekje overzichtelijk

Dagelijkse uitgaven hebben we allemaal en ook voor senioren is het belangrijk om een duidelijk zicht te hebben op wat er precies wordt uitgegeven. Een huishoudboekje is een handig hulpmiddel om overzicht te hebben op wat er binnenkomt en wat er weer uit gaat. Geld wordt immers al snel uitbesteedt aan kleine dingen!

Opschrijven waar je precies geld aan uitgeeft is de beste manier om controle te hebben over je geld. Op die manier kan je dus ook bepalen of al die uitgaven wel nodig zijn en waarop je eventueel kan besparen.

Meer zicht op je uitgaven met een kasboekje
Een kas- of huishoudboekje is het ideale middel om overzicht te creëren. Een dergelijk boekje is eenvoudig te maken en geeft je een zekere houvast bij het bijhouden van uitgaven. Je kan een papieren boekje gebruiken ofwel een digitaal boekje opmaken. Je kan het bijhouden van een huishoudboekje in twee grove stappen splitsen. Het volgende overzicht tonen je hoe dit moet:

1. Kies de uitgaven die je wil bijhouden
Eerst moet je bepalen welke uitgaven je wil bijhouden, en hoe. Ga je bijvoorbeeld eten en drinken samen bijhouden of splits je deze op? Zo kan je een onderscheid maken tussen lunchmaaltijden voor op het werk, boodschappen, dranken, enzovoort. Andere mogelijke uitgaven zijn kleding, ziektekosten, geschenken, huisdieren, enzovoort.

– Maak een onderscheid tussen verschillende groepen uitgaven. Denk hierbij aan: eten, drinken, chips en snoep en abonnementen.
– Naast het soort uitgaven kan er ook een onderscheid gemaakt worden tussen de aard van de uitgaven:
– Vaste kosten worden regelmatig betaald en vaak gaat het om steeds hetzelfde bedrag. Hypotheek, belastingen, energie en contributies zijn enkele voorbeelden. Schrijf deze lasten overzichtelijk neer in je kasboek.
– Reserveringsuitgaven zijn ook belangrijk maar worden niet regelmatig gedaan. Kleding, elektrische apparaten, onderhoud van de woning, meubilair, enzovoort, zijn voorbeelden. Houd elke maand wat geld bij om dergelijke lasten te kunnen betalen! Deze kosten komen namelijk altijd op het moment dat het niet uitkomt.
– Huishoudelijke uitgaven worden elke week gedaan en omvatten onder andere boodschappen, uitgaven bij drogist, enzovoort.

Handige tips om meer te halen uit je kasboek
– Bewaar alle kasbonnetjes en houd bedragen goed bij in de juiste categorie van het kasboek
– Noteer elke dag uitgaven
– Wees duidelijk en eerlijk in je uitgaven!

2. Zorg voor een duidelijke indeling

Bij een papieren kasboekje
Gebruik een eenvoudig notitieboekje of schrift en houd goed bij wat de uitgaven zijn. Links kan je de inkomsten noteren, zoals netto loon, toeslagen, enzovoort. Tel deze bedragen op bij elkaar en noteer onderaan het totaal.

Rechts schrijf je alle uitgaven. Maak hierbij gebruik van kolommen en categorieën: woonlasten, boodschappen, kleding en schoenen. Dit zijn een aantal van de verschillende soorten kosten die je kan bijhouden. Ook is het belangrijk de datum van de uitgaven te noteren, zodat je precies weet wanneer je wat gekocht hebt!

Bij een digitaal kasboekje
Een digitaal kasboek kan je eenvoudig maken met programma’s zoals Excel. Gebruik hiervoor een gelijkaardige indeling als bij een papieren kasboekje, zodat je een duidelijk overzicht hebt op inkomsten als uitgaven. Het voordeel van een dergelijk programma’s is dat optelsommen en andere berekeningen automatisch gemaakt kunnen worden, zodat je tijd bespaart.

Digitale kasboeken kan je overal op het internet vinden en zijn vooral interessant omdat betalingen ook automatisch afgehandeld kunnen worden. Afhankelijk van het kasboek betaal je meer of minder, maar het is vooral belangrijk te zoeken naar een gebruiksvriendelijk programma. Voor extra opties betaal je vaak meer, dus dit goed overwegen is essentieel!

Welke huishoudboekje je precies kiest hangt af van je vereiste en wensen. Vergelijk daarom eerst goed verschillende boekjes, bijvoorbeeld met de handige tool van de Consumentenbond en Wijzer in geldzaken. Zo wordt snel duidelijk welk programma de beste optie is!

Reageer op dit artikel