Voedingssupplementen

Je lichaam verandert als je ouder wordt. Onder andere de huid, botten, gewrichten en de stofwisseling veranderen waardoor het lichaam behoefte heeft aan extra voedingsstoffen. De Gezondheidsraad adviseert senioren bijvoorbeeld om supplementen met vitamine D te nemen voor stevigheid van de botten. Het lichaam maakt vitamine D op oudere leeftijd namelijk veel minder aan. Om als senior gezond te blijven, is de juiste voeding ontzettend belangrijk. Zo zorg je ervoor dat de hart en vaten goed blijven werken. Juist als je een dagje ouder bent, zijn de juist voedingsstoffen van levensbelang. Hieronder worden enkele handige tips en adviezen gegeven.



Vitamine B12

Veel senioren hebben een tekort aan vitamine B12 en daarom is een supplement met deze vitamine aan te raden. Dit heeft positieve gevolgen voor de algehele fitheid en voor de concentratie. Soms ontstaan er klachten doordat het lichaam de vitamine niet goed opneemt. In dat geval is het verstandig om een arts te raadplegen.
Vitamine D
Vrouwen die vijftig jaar of ouder zijn, hebben extra vitamine D nodig, over het algemeen zon 10 microgram per dag extra. Mannen van die leeftijd hebben dat over het algemeen nog niet nodig, tenzij ze heel vaak binnen zitten. Vanaf een jaar of 70 is het voor zowel mannen als vrouwen aan te raden om zo’n 20 microgram vitamine D extra per dag te nemen. Je moet best veel vis, zuivel en groente eten om de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Er zijn daarvoor ook verschillende voedingssupplementen waar vitamine D in te vinden is.Glucosamine
Deze stof zorgt ervoor dat de gewrichten soepel blijven en wordt over het algemeen door het lichaam zelf aangemaakt. Op oudere leeftijd wordt dat echter minder en in dat geval is een glucosaminesupplement van 1200 mg aan te raden.

Omega-3 vetzuren
In verschillende voeding zoals vette vis vind je Omega-3 vetzuren. Dat is onder andere goed voor het geheugen. Je kunt ook visoliecapsules innemen om meer omega-3 vetzuren binnen te krijgen. Zeker wanneer je niet twee maal per week (vette) vis eet, is dat noodzakelijk.Prostaat
Voor mannelijke senioren is het belangrijk om goed voor de prostaat te zorgen. Dit is een klier vlak onder de blaas en om de urinebuis heen. De prostaat is normaal 20 gram maar vanaf je vijftigste kan deze groter worden. Dit kan voor problemen zorgen met plassen. Er zijn verschillende voedingssupplementen beschikbaar om je prostaat in goede conditie te houden. Het is aan te raden om deze vanaf je 45e levensjaar te gebruiken.De overgang
Veel vrouwen krijgen vanaf hun 45e te maken met de overgang. Dit heeft ook lichamelijke klachten tot gevolg. Deze worden vooral veroorzaakt doordat er minder oestrogeen wordt aangemaakt. De hormoonbalans wordt hierdoor vestoord en er ontstaan klachten zoals rusteloosheid en opvliegers. Een goed middel zijn Isoflavonen uit Soja. Deze bevatten plantaardige oestrogenen en helpen de klachten te verminderen.

Probiotica

Bij veel senioren verandert op een gegeven moment de darmflora. Dat kan met de leeftijd te maken hebben maar bijvoorbeeld ook met de medicatie. Probiotica ondersteunt de darmen en voorkomt vervelende problemen.
Ledenvoordeel
Mocht je na het lezen van dit artikel graag dagelijks voedingssupplementen in willen nemen om gezonder te gaan leven en lid zijn van de Seniorenvoordeelpas, dan hebben wij goed nieuws. Als lid krijg je exclusieve korting bij Flinndal namelijk, 20% korting op het gehele assortiment. Bekijk hier de korting die je krijgt al lid.
Nog geen lid? Bestel hem meteen door het inschrijfformulier op de website in te vullen.

Reageer op dit artikel