Wat te doen bij spijsverteringsklachten

Heb je last van je spijsvertering en weet je niet zo goed wat je kan doen om je klachten te verminderen? Wij hebben een aantal aandachtspunten voor je opgezocht waardoor je om kan gaan met spijsverteringsklachten.

Voldoende voedingsvezels
Een van de makkelijkste manieren om ervoor te zorgen dat je darmen gezond blijven is het gebruik van vezels. Deze vezels kunnen je helpen met dingen zoals je darmflora. Deze vezels kan je binnen krijgen door onder anderen groenten, fruit, zilvervliesrijst, ontbijtgranen en volkorenbrood. Door het binnenkrijgen van deze vezels kan je lichaam beter dingen schuiven in je darmen. Hierdoor zijn je darmen sneller geleegd en heb je minder last van opstoppingen.

Ga hygiënisch om met voedingsmiddelen
Door goed met je voedingsmiddelen om te gaan zorg je er voor dat je geen on minder slechte stoffen in je lichaam krijgt. Door alles grondig te wassen en dingen goed te bewaren zorg je ervoor dat je minder kans hebt op dingen zoals voedselvergiftigingen. Hierdoor raken je darmen en je maag minder snel van slag en word je dus ook minder snel ziek.

Houd een gezond gewicht
Het klinkt misschien raar maar je gewicht kan effect hebben op je spijsvertering. Zo hebben mensen met overgewicht eerder kans op klachten. Dit komt voornamelijk door de galstenen, brandend maagzuur en een vervetting van de lever. Door een gezonde levensstijl aan te houden kan je deze dingen tegen gaan en ook verminderen. Let dus op met vettig eten en probeer gezonder te eten.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
Naast gezond eten is het ook belangrijk om te kijken naar je lichaamsbeweging. Dit kan zeker invloed hebben op je spijsvertering. Door actief te blijven stimuleer je de darmwerking en dit zorgt er weer voor dat alles in beweging blijft. Het is bewezen dat je darmen als het ware je tweede brein zijn en dat ze beide controle hebben over je lichaam. Daarom is het belangrijk om hier rekening mee te houden en goed voor je darmen te zorgen. Dit kan je dus ook doen door genoeg te bewegen.

Rook minder
Door te roken kan je ook last krijgen van je spijsvertering. Dit komt voornamelijk doordat er door het roken je slijmvliezen snel irriteren. Dit zorgt er voor dat je spijsverteringskanaal kan gaan irriteren of ontsteken.

Niet te veel eten
Een gezonde levensstijl is erg belangrijk. Daarom is het belangrijk om goed naar je voeding te kijken. Daarbij kan je ook kijken naar de porties die je gebruikt. Je kan beter 4 tot 6 kleine porties eten dan 2 tot 3 grote porties. Hierdoor zorg je er namelijk voor dat je niet teveel in een keer eet.

Geen junkfood
Bij het gezonde eten is het ook goed om te kijken naar wat je eet. Zo heb je gezonde en slechte vetten. De slechte vetten worden ook wel transvetten genoemd. Probeer deze vetten zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast kan je ook kijken naar je suikerinname. Let er op dat je niet te veel suikers binnenkrijgt want dit kan voor spijsverteringsproblemen zorgen.

Genoeg water drinken
Drink genoeg water. We kunnen het niet genoeg zeggen. Water is letterlijk je beste vriend als het om je gezondheid gaat. Het zorgt ervoor dat lichaam vocht krijgt en daarbij helpt het je darmen en je maag beter functioneren. Je afvalstoffen verlaten het lichaam sneller en het helpt met constipatie. Vind je water drinken niks? Dan kan je uiteraard altijd thee maken of bijvoorbeeld fruitwater. Dit is water met een smaakje.

Probiotica
Heb je last van je spijsvertering en wil je ervoor zorgen dat je gezonde darmen hebt? Dan kan je kijken naar het gebruik van verschillende biotica. Je bent vast wel bekend met antibiotica maar heb je ook wel eens van probiotica gehoord? Dit is biotica wat ervoor zorgt dat je lichaam op een natuurlijke manier om kan gaan met verschillende bacteriën in je darmen. Het zorgt ervoor dat je darmen sterk genoeg worden om zich te kunnen verdedigen. Probiotica is te vinden in allerlei natuurlijke producten en wordt al eeuwen gebruikt. Denk maar eens aan dingen zoals zuurkool of kimchi.

 

Reageer op dit artikel