Wil je echt afvallen?

Iedereen wil wel wat kilo’s verliezen, de een wat meer dan de ander. Maar waarom wil je afvallen? Als je wilt afvallen om er beter uit te zien is het voor veel mensen lastig om dit vol te houden. En zijn er wat kilo’s af, vervalt je weer in je oude eetpatroon.

Als je echt wil afvallen moet je een doel hebben. Dat wil zeggen, fitter worden, weer met je (klein)kinderen kunnen spelen of om weer langere afstanden te kunnen wandelen of fietsen. Met deze doelen in je achterhoofd gaat het makkelijker. Je hebt een duidelijk doel om naartoe te werken. En hoeveel kilo moet je daar dan voor afvallen? Dat moet niet de hoofdreden zijn. Je wil fitter worden omdat je daar zelf een goede reden voor hebt en dat hangt niet samen met een aantal kilo’s.
Uiteraard gaat bewegen makkelijker als je minder kilo’s mee hoeft te nemen, dat is een gegeven.

Maar waarom wil je fitter worden?
Kijk naar je vrienden, familie of buren. Het kan zijn dat je een lichte vorm van jaloezie voelt als je ziet dat je buurvrouw weer een heen eind gaat fietsen en jij weer binnen zit. Of als je broer komt op bezoek en hij ziet er altijd zo goed uit, naast hem voel jij je onzeker. Dit zijn de momenten die je moet onthouden.
Als je vaak van dat soort gedachtes hebt is het een goed idee om een doel voor jezelf vast te stellen. Wees hierin realistisch. Na drie weken training de van Maastricht naar Amsterdam fietsen is misschien wat hoog gegrepen. Maak een plan dat ver voor je ligt. Bijvoorbeeld: volgend jaar wil ik meedoen aan de Nijmeegse Vierdaagse. Dit zijn realistische doelen waar je lang de tijd voor hebt om deze te kunnen realiseren. Het heeft geen zin om op de korte termijn het doel te stellen. Er hoeft maar een ding tegen te zitten en je gaat het niet halen. Dit zorgt voor teleurstelling en teleurstelling zorgt er voor dat je niet meer gemotiveerd bent om door te gaan.

Hoe hou ik het vol?
Je eetpatroon.
Veel mensen weten het wel, als je wilt afvallen is je eetpatroon 80% van het behalen van je doel. De overige 20% van het sporten zijn om fitter of gespierder te worden.
Je eetpatroon is het eerste wat je moet gaan veranderen. Het is daarom belangrijk dat je voor jezelf gaat onderzoeken welke gezonde gerechten je echt lekker vindt. Er staan er honderden op internet en in kookboeken. Hier gaat de regel op, als je het niet lekker vindt hou je er sneller mee op. Je gaat niet weken lang gerechten eten die je helemaal niet lekker vindt.

Vertel het aan je omgeving.
Het is erg belangrijk dat je omgeving rekening houdt met jou. Dat wil zeggen, heb jij besloten een tijd geen alcohol te drinken, spreek dit uit. Zo krijg je veel minder snel de opmerking; ach dat is toch gezellig, neem een wijntje. Als mensen weten dat jij echt serieus hierin bent dan zullen zij dit niet vragen. Ze respecteren je doel.

Sporten versneld het proces.
Het afvallen gaat sneller als je gezond eet en daarbij sport. Zeker als je als doel hebt om fitter te worden is dit een onderdeel dat je niet moet vergeten. Ga op zoek naar een sport die je leuk vindt. Dit kan bij een sportschool maar ook gewoon in de buitenlucht. Ga vaker met de fiets en neem de trap in plaats van de lift.

Laatste tip.
Als je toch ook graag je kilo’s bij wilt houden, meet jezelf dan ook vooral op in centimeters. Dit omdat het zo kan zijn dat je niet afvalt in kilo’s maar je centimeters zijn afgenomen. Als je veel sport om bijvoorbeeld fitter te worden dan wordt je spieren groter. Dit zorgt er dan ook voor dat deze toenemen in gewicht. Ook is het handig om foto’s van je lichaam te maken voordat je begint. Zit het even tegen, kijk naar de foto’s en je ziet al wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen!

Ledenvoordeel
Heb jij nu de motivatie gevonden om echt meer te gaan bewegen en beter te eten en je bent lid van de Seniorenvoordeelpas? Dan hebben wij een erg interessante korting voor je! WeightWatchers geeft onze leden een heel scherp voordeel op hun maandabonnementen. Wil je meer informatie klik dan hier.
Ben je nog geen lid maar wil je wel gebruik maken van deze en nog veel meer voordelen? Meld je dan hier aan. 

Reageer op dit artikel